Els numerals cardinals.
Els numerals cardinals indiquen nombre exacte i enter, corresponent als nombres naturals: tres cabassos, quatre paquets d’arròs.
Remarques sobre els cardinals:
a) Les formes u i un, corresponents a la unitat, tenen usos diferenciats.
- Precedint un substantiu usem un (Un ordinador i tres impressores).
- S’utilitza un si ens referim a una sèrie (Va comptar d’un a cent) o si hi ha implícit un substantiu, com en el futbol (Van quedar un (gol) a zero).
- Usem u quan no té un valor quantitatiu, sinó identificatiu o de referència (El quilòmetre u de la comarcal).
- Usem u com a nom del número 1 (L’u de copes, Ha quedat el número u de la promoció).
b) Els cardinals són invariables, excepte un, dos i cent (precedit d’una unitat de centena), que tenen les formes de femení una, dues, tres-centes, quatre-centes.
c) Alguns cardinals admeten una doble forma:
- Vuit / huit, disset / dèsset, dinou / dènou. En el cas de vuit / huit (i els derivats), en la llengua escrita.
d) Gràficament, s’usa el guionet per a separar unitats i desenes (vint-i-tres, trenta-quatre) i unitats de centena i centenes (dues-centes, tres mil quatre-centes seixanta-tres).
La paraula DUC (desena-unitat-centena) serveix com a regla en què s’usa el guionet.
e) D’acord amb les regles generals d’apostrofació.
- L’article s’apostrofa seguit d’un nombre començat per vocal, tant si s’escriu en lletra com si usem la xifra: L’onze de desembre, L’11 de desembre.
ACTIVITATS.
- Activitat diària, continuada. Demanar als alumnes que posen la data amb lletra i amb número cada vegada que comencen alguna assignatura.
-Hui és 27/10/2011 à Vint-i-set d´Octubre de dos mil onze.
- Activitat puntual. El mestre o la mestra pregunta als alumnes: Quanta gent hi ha en la classe? El docent diu qui comença a comptar i cada xiquet diu el seu número de manera ordenada.
-Jo sóc el número un, jo el dos, i així successivament.
- Activitat puntual. El mestre o mestra escriu qualsevol número amb lletra i fa que un xiquet surta a la pissarra perquè ho escriga. L´ altra opció és fer-ho al contrari, posar-ho amb numero i després amb lletra.
- 2345 : dos mil tres-cents quaranta-cinc
- Cent vint-i-dos : 122
ACTITUDS.
Amb aquestes activitats volem que el xiquets i xiquetes tinguen una actitud positiva davant els números, que aprenguen d'una manera diferent a identificar-los i escriure’ls . De manera que no se’ls obliden i els tinguen sempre presents. A més els números són molt importants tant a les matemàtiques con a la nostra vida diària.